Stuif's Adventures

All albums

Pieterpad voorjaar 2017
Het Pieterpad is een van de bekendste Lange-Afstands-Wandelpaden (LAW) in Nederland. Het pad start in Pieterburen (Groningen) en eindigt 492 km verder bij de Pietersberg in Limburg.

In het verleden hebben Paul en ik gedeeltes van LAW's gelopen, bijvoorbeeld het Pelgrimspad: Pelgrimspad 2015.

Paul is nu begonnen aan het Pieterpad en loopt telkens een paar dagen waneer hij terug is in Nederland. Dit jaar wandelde ik twee dagen mee met hem en zijn vriend Fahmi.

Paul had een boekje met kaarten waarop de wandelroute was aangegeven. Echt nodig heb je dat niet, want er is de bekende wit-rode markering, die algemeen gebruikt wordt voor alle LAW's in Europa

In het boekje worden de bushaltes aangegeven waar je de wandeling kunt onderbreken. De vorige keer was Paul geeindigd ten zuiden van Assen, dus daar moesten we nu beginnen. Eerst met de trein naar Assen, daarna met een streekbus naar het beginpunt van de wandeling. Al met al konden we pas laat starten, rond half twee

Amsterdam Zuid. De trein komt eraan. Er waren werkzaamheden aan het spoor, we moesten een stuk met de bus reizen.

In de trein naar Meppel. Daar overstappen op een NS bus naar Assen. Vervolgens met een streekbus naar het beginpunt van de wandeling

Dit was het punt waar Paul de vorige keer gestopt was. Het was eind april, maar nog niet echt lente. Gelukkig wel droog

Mooie paden, de meeste bomen waren nog kaal.

Gemengd bos, naald- en loofbomen

Het was goed wandelweer, frisjes maar droog. Mooie wolkenluchten. Het Pieterpad probeert het asfalt te vermijden, maar dat is niet altijd mogelijk. Toch loop je meestal over bospaden, langs vennetjes, ook langs akkerland.

Het is eenzaam landschap, je kunt je voorstellen dat in de 19e eeuw Drenthe, met al zijn hoogveen, een ontoegankelijk gebied moet zijn geweest.

Het Meindersveen

Door het tellen van de ringen moet je kunnen nagaan hoe oud deze boom was.

Eenzaam landschap

Paarden in het weiland

Nog 406 km naar de Pietersberg ;-)

Akkerland

We hadden een late lunch in Schoonloo. Een goede gelegenheid om kroketten te bestellen, een van mijn favoriete lunchgerechten wanneer ik in Nederland ben.

Lunch in Schoonloo

Kroketten met brood, kan het Hollandser?

Men vertrouwt hier nog elkaar. Doe het geld maar in het busje

Na de lunch liepen we verder naar Schoonoord, een dorpje gesticht in de 19e eeuw na de aanleg van het Oranjekanaal

Meer eenzaam landschap

We wandelen verder

Een andere veenplas, deze heet de Meeuwenplas

Het Oranjekanaal,48 km lang, gegraven rond 1860 ter ontsluiting van het hoogveen.

We naderen Schoonoord, waar we zullen overnachten

Volgens een legende werd Schoonoord in het verleden onveilig gemaakt door twee rovende reuzen, Ellert en Brammert. Dit waren hun stoelen..:-)

In Schoonoord hadden we accomodatie geboekt in B&B 't Nije Huus. We arriveerden laat in Schoonoord, onze aardige gastvrouw begon al ongerust te worden. Nadat ze ons het chalet had getoond waar we zouden overnachten, gingen we snel het dorp in, op zoek naar een eet- en drinkgelegenheid

Het is een klein dorp, maar er was een leuk buurtcafe, waar ik een welverdiend lentebokje en een schitzel nuttigde.

Een welverdiend biertje in het plaatselijke cafe

We eten daar ook

Een schnitzel met friet.

Het chalet was een aangename verrassing. In eerste instantie had 't Nije Huus gezegd dat er geen plaats was, alle kamers waren al geboekt (dat weekend vond te TT plaats in Assen).

Maar er was ook een chalet in de tuin, dat zou wel mogelijk zijn.
Het was een schot in de roos. Van alle gemakken voorzien, twee slaapkamers, een heuse bedstee.

We overnachten in een chalet. Het was koud, gelukkig was er een electrisch kacheltje

De volgende ochtend, in de tuin van onze homestay

Ons chalet

Van alle gemakken voorzien

Met een heuse bedstede!

Inclusief een prima ontbijt

De volgende dag liepen we verder, weer door een afwisselend landschap, vennetjes, bos, akkers.
We passeerden het Pieterpad monument, ter ere van de twee dames die zo'n 40 jaar geleden de route hebben uitgezet en voor het eerst gelopen.

Nog een vennetje

Moerassig

Wanneer je wollegras ziet, weet je dat je daar niet junt lopen

De vogelhuisjes hebben numers..:-)

Een grote mierenhoop, midden in het bos

Gedenkbord voor Toos Goorhuis die met haar vriendin Bertje Jens rond 1980 het Pieterpad heeft uitgezet en voor het eerst gelopen

Het Pieterpad monument

Er zijn in Drenthe nog heel wat hunebedden te vinden, prehistorische grafkamers. De Papeloze Kerk is de bekendste.
Een stukje verder passeerden we de plek waar in de tweede wereldoorlog een geallieerd vliegtuig is neergeschoten

De Papeloze Kerk, het pronkstuk onder de hunebedden. Zo genoemd omdat hier in de 16e eeuw hagepreken werden gehouden tegen het paapse gezag. Het is een reconstructie.

De grafheuvel werd oorspronkelijk begrensd door de randstenen op de voorgrond

Je kunt naarbinnen kruipen. Er zijn geen slangen..:-)

De traditionele manier van reizen met een huifkar

De paden op, de lanen in :-)

Een monument uit de Tweede Wereldoorlog, toen hier een geallieerd vliegtuig werd neergeschoten

En zo kwamen we begin van de middag aan in Sleen. Ons oorspronkelijke plan was nog verder te lopen naar een tweede overnachtingsplaats en dan de volgende dag terug te reizen naar Amsterdam.
Maar na wat overleg besloten we dat twee dagen wandelen genoeg was..:-)

Dus na Sleen bekeken te hebben, namen we de bus naar Emmen en vandaar weer de trein terug naar Amsterdam

Weidse landschappen

Akker, gereed voor het uitzaaien

Een traditionale boerderij. Vooraan het woonhuis, daarachter de stallen

Het was frisjes maar de lente was wel in aantocht.

We eindigden onze wandeling in Sleen. Dit is de Grote Kerk, uit de 15e eeuw. De toren is de hoogste van Drenthe

Het voormalig Gemeentehuis van Sleen. Gebouwd in 1938(!) in Neo-Renaissance stijl

Wachtend op de bus naar Emmen, tijd voor een verfrissend glas cider

Weer terug in Backershagen konden we genieten van een fraaie zonsondergang en een smakelijke maaltijd

Zonsondergang vanuit mijn apartement in Backershagen

Een voedzame maaltijd tot besluit.

Spaghetti met gerookte zalm en courgette

Hier is een Google Earth screenshot van onze wandeling. We hebben twee dagen gewandeld en een afstand afgelegd van 37 km.

Klik op de foto voor een uitvergroting

You are welcome to comment, but you must register and/or login first.